Pagina's

woensdag 31 december 2014

Hardlooptips voor beginners

sport
Steeds vaker ga ik erop uit om te hardlopen. Ik merk dat ik het steeds leuker begin te vinden en dat ik ook steeds beter word. Het leek me daarom wel leuk om een aantal van mijn tips te delen. Let wel op, ik ben ook maar een beginnende hardloper en absoluut geen professional!



Pls

1. Zorg voor goede hardloopschoenen.
Ik denk dat dit wel de bekendste tip van allemaal is. Goede schoenen zijn altijd belangrijk, maar tijdens het hardlopen is dit wel echt een vereiste. Ik liep eerst altijd op mijn oude gymschoenen die absoluut geen demping hadden. Door deze schoenen kreeg ik al na 2 km pijn in mijn voeten en enkels en dat is natuurlijk niet wat je wil hebben. Zo ken ik ook verhalen over dat de Nike Free Run schoenen niet zo geschikt zijn voor de lange afstanden.
Laat je daarom goed informeren bij bijvoorbeeld een gespecialiseerde sportzaak of zoek reviews op internet. Goede hardloopschoenen zijn duur, maar je moet maar zo denken: als je naar een sportschool gaat betaal je veel geld voor je abonnement. Dat geld dat je bespaart door te hardlopen i.p.v naar een sportschool te gaan, kun je besteden aan goede hardloopschoenen. Daarnaast wil je natuurlijk niet dat je belemmert wordt door blessures die je had kunnen voorkomen.

2. Ga met een vriend/vriendin.
Als je met een vriend/vriendin of misschien wel je zus of broer gaat hardlopen heb je een stok achter de deur. Je kunt bijvoorbeeld niet even afzeggen omdat je geen zin hebt, dat zou vervelend zijn voor je hardloopmaatje. Ook kan een hardloopmaatje voor motivatie zorgen. Als jij het even niet meer ziet zitten kan je maatje je aanmoedigen waardoor je wel doorzet en je misschien wel een persoonlijk record loopt.

3. Goede muziek.
Veel mensen (waaronder ik) houden ervan om tijdens het hardlopen muziek te luisteren. Als jij daar ook een van bent is het een tip om op bijvoorbeeld Spotify hardloop playlists te zoeken. Zorg er ook voor dat je je playlist om de zoveel tijd 'ververst' en nieuwe nummers toevoegt. Een playlist die altijd hetzelfde is kan namelijk vervelen. Let wel op het verkeer als je muziek luistert tijdens het hardlopen!


Untitled | via Tumblr
4. Stel jezelf een doel.
Als je jezelf een doel stelt heb je motivatie. Denk je erover na om te stoppen? Denk dan even aan het doel dat je jezelf hebt gesteld en je zult zien dat je weer motivatie krijgt. Daarnaast geeft het natuurlijk een goed gevoel als je eenmaal dat doel hebt bereikt. 

5. Bouw het rustig op.
Het is belangrijk dat je niet te hard van stapel loopt. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld hardloopschema's zodat je rustig naar jouw doel kunt toewerken en je deze gemakkelijker haalt.

6. Zorg ervoor dat je goed zichtbaar bent.
Vooral als je 's avonds, wanneer het donker is, gaat hardlopen is het belangrijk dat je goed zichtbaar bent voor automobilisten, fietsers maar ook voor andere voetgangers. Dit kun je bijvoorbeeld doen door reflectoren op je kleding te dragen. Op de meeste hardloopkleding zitten al standaard reflectoren, maar als dit niet het geval is moet je zorgen dat je op andere manieren goed zichtbaar bent; bijvoorbeeld door kleding in felle kleuren te dragen, of door kleine lichtjes op je kleding te dragen. Dat ziet er misschien niet al te sexy uit maar het is beter dan aangereden te worden.

7. Varieer met je hardlooproute.
Door af en toe een andere route te nemen houd je het hardlopen leuk voor jezelf. Ga bijvoorbeeld eens door een park of ga een aantal bruggetjes over. Dit zorgt niet alleen voor variatie in je hardlopen, maar zo zie je ook nog eens wat van de omgeving.



8. Gebruik hardloop apps.
Ik ben zelf erg fan van de app Runkeeper. Deze app houdt niet alleen het aantal kilometers bij dat je hebt gelopen, maar telt ook het aantal calorie├źn dat je verbrand hebt en meet je gemiddelde snelheid. Voor deze app heb je alleen een GPS nodig en geen mobiele data. Uiterst geschikt voor mensen met een prepaid telefoon of een klein abonnement.

9. Luister naar je lichaam.
Natuurlijk is het goed dat je doorzet om je doel te bereiken, maar luister daarbij wel naar je lichaam. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je blessures oploopt omdat je 'te ver' bent gegaan. Luister daarom goed naar je lichaam en let erop dat je geen blessures krijgt.


Nike


10. Zorg voor een leuke sportoutfit.
Zelf ben ik erg fan van sportkleding en vind ik het belangrijk om er toch een beetje leuk uit te zien tijdens het hardlopen. Een leuke sportoutfit kan je motivatie geven en je kunt jezelf ook belonen met een nieuwe sportoutfit als je bijvoorbeeld je doel hebt gehaald, of als je een persoonlijk record hebt gelopen.

Ik hoop dat jullie wat aan deze tips hebben. Veel plezier met het hardlopen en vergeet niet te genieten want hardlopen moet wel leuk blijven!


Make your run amazing!

love 





4 opmerkingen:

  1. Ik wil ook weer gaan beginnen met hardlopen, bedankt voor de tips! Die app ga ik gelijk even downloaden en nieuwe sportkleding kopen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor deze tips, ik wil hoogstwaarschijnlijk het hardlopen weer gaan oppakken. Jaartjes terug gedaan voor de 4mijl (2x) maar telkens daarna gestopt. Best jammer want hardlopen is goed voor je conditie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een fijne tips, ik wil ook weer gaan beginnen! Eerst maar weer goede schoenen kopen!
    Liefs,
    Chantal

    BeantwoordenVerwijderen