Pagina's

woensdag 11 juni 2014

Boek review: En je ziet nog eens wat - Renske de Greef

Het leek me leuk om eens een review te schrijven over een boek omdat ik erg van lezen houd. Op school ging ik opzoek naar een leuk boek en kwam bij het boek 'En je ziet nog eens wat' van Renske de Greef uit. 
Deze review is iets later dan gepland maar hopelijk vinden jullie het leuk!

Over de schrijfster en het boek
Het boek heet dus 'En je ziet nog eens wat'  en is geschreven door Renske de Greef. Renske is geboren op 19 februari 1984 in Utrecht en is een schrijfster en columniste. Toen ze 18 was kwam haar columnbundel Lust uit en hierna schreef ze samen met Jan Hoek Ja/Nee. In 2007 verscheen haar eerste roman, Was alles maar konijnen.
De uitgeverij van 'En je ziet nog eens wat' is Meulenhoff en het boek is in 2009 voor het eerst verschenen.

Samenvatting
'En je ziet nog eens wat' gaat over Guusje die na haar eindexamen samen met vriendin Anouk in Griekenland wil relaxen. Dit loopt echter anders want na een discussie met het vriendje van haar zus besluit Guusje dat ze, samen met Anouk, vrijwilligerswerk gaat doen in Afrika. 
Guusje en Anouk vertrekken vol vertrouwen naar Tanzania om daar kinderen in een weeshuis les te geven. Ook dit loopt anders. De kinderen blijken helemaal niet zo lief te zijn als ze dachten en het lesgeven is ook geen succes. 
Terwijl Guusje uitgaat en opzoek is naar erotische seks, wordt Anouk bevangen door het 'Theresa-complex' en deelt elke avond rijst uit aan straatkinderen. Hierdoor raken de vriendinnen steeds meer van elkaar vervreemd en eindigt de reis niet zoals Guusje gehoopt had.

Mijn mening
Het boek vind ik zo ontzettend grappig! Guusje vertelt de reis vanuit zichzelf en doet dat op een onwijs humoritische manier. Ik heb vaak hardop gelachen om de 'opmerkingen' van Guusje.
Ondanks dit heeft het boek me niet 'gepakt' en dat vind ik erg jammer. Er kwamen in het boek geen verrassende plotwendingen aan de orde wat het verhaal saai en voorspelbaar maakte.
Dankzij het boek heb ik wel meer geleerd over vrijwilligerswerk. Ik dacht altijd dat al het vrijwilligerswerk heel gestructureerd ging en dat de vrijwilligers echt betrokken zijn, maar meerdere voorbeelden in het boek hebben me van gedachten doen veranderen.
Voor mensen die vrijwilligerswerk gaan en/of willen doen kan het boek leerzaam zijn omdat het een kijkje geeft in het leven van vrijwilligers en hun werk. Het boek raad ik dus aan aan mensen die vrijwilligerswerk gaan doen en aan mensen die van humor houden. 
Voor mensen die echt een spannend boek willen lezen is dit geen geschikte keuze en raad ik dit boek af.

Make today amazing!

love

1 opmerking: